lørdag 17. mars 2012

The benefits of a bicycle

I Dar es Salaam er det MANGE biler! 

FULENI er trafikkork på godt swahili. Du venner deg til det, kind of...
Vi bor et stykke utenfor byen og jeg begynner på jobb kl. 07.15. 
Med taxi bruker jeg ca. 45 min, så bajaji er et bedre alternativ - så lenge jeg blir hentet til tiden tar det ca. 30 min... Jeg prøver å ikke bruke energi på det jeg ikke har kontroll på, men når jeg sier 6.30 mener jeg ikke kl 7 (!!!)

Nei, vi tilpasser oss. Jeg bestiller bajaji til kl. 6, ringer ti på 6, igjen kvart over og er glad hvis vi har dratt hjemmefra litt over halv 7. Da rekker jeg jobben akkurat:)

Det finnes dog et bedre alternativ: Det søte livet med sykkel!


Jeg kjøpte denne fine sykkelen en ukes tid etter vi flyttet inn i det nye huset, og den har bare fordeler:)
(Det er deler bak på sykkelen og - jeg kjøpte en hel sykkel - jeg mener at det ikke følger noen ulemper med denne sykkelen...)

Så la meg liste opp:
Jeg bestemmer selv når jeg drar hjemmefra. Å sykle er gratis. Jeg sykler forbi 'fuleni', kommer frem vel så fort som med bajaji, men trener samtidig. Når jeg kommer på jobben er jeg god og svett, og må derfor dusje i den varme dusjen MED trykk (hvilket er spesielt deilig når vi ikke har vann hjemme). At jeg sykler gir meg respekt - i gata og på jobben:)

Dagens utdrag fra Ninas søvnprat:
"Vekte du meg nå?!?"
"Ja, jeg kom borti tåa di."
"Åh, kjære vene! Tusen takk. Da fortsetter jeg å feie gatene, jeg..."


1 kommentar:

  1. Hei. Så greit med sykkel da. Kanskje ikke god dusj når du kommer hjem om kvelden? Minner meg om da Elisabeth og jeg syklet fra Blommenholm til Bislet og fant ut at det var like raskt som buss eller egen bil!
    Ellers likte jeg godt din søvnprat. Meningsfylt.

    SvarSlett